Klima školy
„sociálně psychologická proměnná, která vyjadřuje kvalitu interpersonálních vztahů a sociálních procesů, které fungují v dané škole, tak, jak ji vnímají, prožívají a hodnotí učitelé žáci, případně zaměstnanci školy“ (Průcha, Walterová, Mareš, 2003, s. 100)
„Klima školy zahrnuje ustálené postupy vnímání, prožívání, hodnocení a reagování všech aktérů školy na to, co se ve škole odehrálo, právě odehrává nebo má v budoucnu odehrát“ (Čáp, Mareš, 2007)
Aktéři klimatu: vedení školy, učitelský sbor, jednotliví učitelé, žáci jednotlivých ročníků, konkrétní školní třídy, další zaměstnanci školy,..
Důraz na vnímání aktérů
Dlouhodobý jev, typický pro danou školu
Většinové vnímání aktérů tvoří klima školy
Součástí klima třídy, učitelského sboru, celkové prostředí školy
Diagnostika školy je složitá, musíme diagnostikovat jednotlivá dílčí klimata (třídy, učitelského sboru,..)
Odborníci se nemohou shodnout, co do klimatu školy přesně patří proto jsou v literatuře různé teoretické přístupy (proto není ucelená definice školního klimatu)
Metody měření klimatu:
Pozorování nestandardizované – hodnotí nezúčastněný návštěvník, sleduje celkové klima
Pozorování standardizované – pozoruje předem definované aspekty, používá např. školní inspekce
Pozorování zúčastněné - dlouhodobé pozorování ve škole, pozorovatel se stane součástí školy
Rozhovor
dotazníky a posuzovací škály
Ovlivňování klimatu školy:
Musí být promyšlené, ale ani tak nemáme jistotu, protože to záleží na mnoha činitelích
Záleží na mnoha faktorech
škola je složitý organismus
Zásahy do jedné úrovně nemusí ovlivnit zbývající úrovně
Záleží na změně postojů a chování mnoha lidí působících ve škole
Možnost dgn školního klimatu:
Změřit klima jednotlivých aktérů školy a převést na společného jmenovatele, to je obtížné, nástroje nebývají kompatibilní, ale může využít rozličné metody (analýza dokumentů, pozorování, dotazování)
Využít jednoho nástroje na dotazování různých skupin aktérů, v Česku existuje takový, lze výsledky porovnávat, statisticky hodnotit,..