Satira - útočné, výsměšné umělecké dílo, které ironií, sarkasmem, vtipem kritizuje lidské vlastnosti a společenské nedostatky.
Satira se rozvíjí zvláště v obdobích prudkých sociálních nesrovnalostí.
Satiry Hradeckého rukopisu
neznámí autoři
poprvé se zde objevuje kritika nedostatků světských i církevních
Desatero kazánie božie – veršované kázání, útok na hříšníky, ke každému křesťanskému přikázání jsou přiřazeny tři příklady hříšníků, kteří se proti němu proviňují
Satiry o řemeslnících a konšelích – útok na hříšníky, kritika nepoctivosti a okrádání
Bajka O lišce a džbánu – krátké vyprávění s poučením
Podkoní a žák
z konce 14. Století
spor studenta a panského služebníka o tom, kdo se má lépe, končí rvačkou, protože obě postavení přinášejí jen nouze
Z doby Národního obrození
Václav Kliment Klicpera
autor veseloher (kritika špatných lidských vlastnosti)
Divotvorný klobouk – o lakomém obchodníku Koliášovi
Každý něco pro vlast – nejširší satira soudobé společnosti
Jan Nepomuk Štěpánek
autor veseloher a frašek
dějiště většinou venkov nebo menší město, většinou je to milostný příběh, ale dívčinu přízeň chce získat někdo jiný nátlakem na rodiče (podvodem, vyhrožováním)
Čech a Němec – kritika proti společenskému zřízení, které překáží volnému rozvoji měšťanů,
ale záměrem je hlavně pobavit diváky situační nebo jazykovou komikou
František Ladislav Čelakovský
Ohlas písní českých – zachycuje ráz českého lidového života, obraz venkovského lidu konce
30. let, obsahují satirické a výsměšné písně a popěvky proti vrchnosti a maloměšťákům
Realismus
rozvoj politické satiry
Karel Havlíček Borovský
jeho satiry vyjadřují odpor proti jakémukoli násilí a útlaku, většinou ukazuje výjevy z minulosti, které však aktualizuje
píše řadu svých epigramů, kterými útočí na katolickou církev, byrokracii, šlechtu a stát
Král Lávra – veršovaná pohádka irského původu o králi s oslíma ušima, vysmívá se
hlouposti všech králů
Tyrolské elegie – o zatčení Havlíčka, jeho cestě do Brixenu a životě ve vyhnanství, užívá
ironii a slovní komiku zaměřenou proti vládě a policii
Křest svatého Vladimíra – je nejmohutnější Havlíčkovou satirou, kritika absolutismu,
katolické církve
Jan Neruda
novinář, kritik, básník, fejetonista, psal povídky – kde život zobrazoval bez idealizace, realisticky, často měly satirický nebo ironický pohled
Povídky Malostranské – soubor 13 próz, odhalování sobeckosti, omezenosti a lakoty
maloměšťák, autobiografické prvky
Hřbitovní kvítí – vrchol Nerudova básnického díla, vyjadřuje zklamání ze soudobého života Balady a romance – přináší příběhy, pověsti i historické anekdoty tak, jak se předávají
v lidovém podání
Kniha epigramů – sbírka ve zhuštěné formě vyslovuje kritickou lásku k národu i člověku
Svatopluk Čech
jeho verše vyjadřovaly nenaplněné ideály naší společnosti
Hanuman – obraz opičího města, kde vystihuje současné chyby české národní povahy a
života, módní opičení a zároveň měšťanský konservatismus
Petrklíče – alegorická veršovaná pohádka, vysmívá se rukopisným sporům
Pravý výlet pana Broučka do Měsíce – paroduje spisovatele, kteří utíkají od soudobých
společenských otázek, kritika pražských měšťáků
Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do 15. Století – kritika maloměšťáků
Josef Svatopluk Machar
Čtyři knihy sonetů – zklamání moderní civilizací
Žalozpěvy z Vídně – inspirace Ovidiovými žalozpěvy z vyhnanství – kritika české politiky,
skeptický pohled do budoucnosti
Magdalena – satira na politikaření malého města, veršovaný román o prostitutce, kterou
maloměšťácká společnost donutí k návratu tam, odkud měla být zachráněna
Boží bojovníci – satira na morálku a pokrytectví buržoazie, komická výprava politiků a
novinářů mladočeské strany táhne na Vídeň, setkají se se skutečnými tábority a ti
mladočeské samozvané husity vyhubí
Literatura 1. poloviny 20. století
Jaroslav Hašek
nejznámější satirik a humorist, prozaik, žurnalista
píše většinou humorné a satirické povídky, které vycházely v časopisech a novinách, nebo ve sbírkách povídek
Parodií byla jeho prvotina, sbírka básní Májové výkřiky
Můj obchod se psy a jiné humoresky – kritika přežitků rakouské byrokracie, soudobého
politického života
Dějiny strany mírného pokroku v mezích zákona – zesměšňuje politiku, předvolební boj
Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války – příběhy začaly vycházet jako lidová četba
v sešitech na pokračování. Do děje zapojuje i konkrétní události z války.
Dalo by se polemizovat o tom, zda byl Švejk jen prostomyslný dobrák nebo moudrý
blázen. Švejk je poslušný, snaží se vykonat vše, co mu moc nařídí.
Komičnost Švejka spočívá v jeho jazyce, řeči a nespočitatelných. Dílo kritizuje válku, ale
je psáno humorným tónem, což je přijatelnější pro čtenáře.
Švejka se snažil dopsat Karel Vaněk, ale nedá se to srovnávat.
Karel Poláček
zobrazuje satirický obraz českého maloměšťáka v období kolem 1. světové války
v díle vychází ze zkušeností novináře
Muži v ofsajdu – psáno z pozice fotbalového fanouška humorné vylíčení klubového prostředí
a psychologie sportovních diváků
Dům na předměstí – o člověku, který se díky své cílevědomosti stal, i když vyšel z chudých
poměrů, ředitelem továrny. K této závratné kariéře si dopomáhal i nečestným
způsobem – přižení se do bohaté rodiny ( sňatek z rozumu). Trpí představou, že jeho
dcera trpí za jeho hříchy
Okresní město, Hrdinové táhnou do boje, Podzemní město, Vyprodáno
Bylo nás pět – střet konvenčního světa dospělých s dětskou napodobivostí a hravostí
Karel Čapek
Ze života hmyzu – drama, ve kterém zesměšňují vlastnosti lidí prostřednictvím hmyzu
- skládá se ze čtyř částí
Motýli: kritizují přelétavost motýlů
Hovnivál: poukazuje na bezohlednou honbu za majetkem
Mravenci: kritika válečných vztahů
Jepice: zamýšlí se nad nutností zániku
Lehký humor v Povídkách z jedné a druhé kapsy – jsou to v podstatě detektivní příběhy
s jednoduchými zápletkami. Čapkovi jde o poznání pravdy, o hledání skutečné
spravedlnosti
Osvobozené divadlo
vzniklo v roce 1925 jako experimentální scéna skupiny Devětsil, s diváky se snaží navázat téměř dialog
v r. 1927 byli do divadla pozváni dva študáci – dvojice Voskovec a Werich
Vest Pocket revue – parodie na tradiční postup
Kat a blázen – divadelní hra, král, který byl mírný je naštvaný, že si lidé dělají co chtějí. Pořídil si kata na trestání a blázna. Postupně se stal obojím.
Caesar – proti fašismu, o nedostatcích demokracie
Rub a líc – hlavní hrdinové byli kriminální živly, dostali se na šikmou plochu
Žádné komentáře:
Okomentovat