Typy poradenských zařízení v ČR:
- výchovný poradce ve škole
- školní psycholog (speciální pedagog)
- pedagogicko- psychologické poradny (PPP)
- speciální pedagogická centra (SPC)
- střediska výchovné péče pro děti a mládež (pro grázly)
- institut pedagogicko- psychologického poradenství (zaštiťuje typy viz výše)
Všechny tyto školy (poradny) zakládá ministerstvo školství.
Pedagogicko- psychologická poradna:
- nejznámější typ poradenského zařízení zaměřeného na problematiku výchovy i školního vzdělávání dětí a mládeže
- spadají do kompetence jednotlivých školních úřadů
- v poradně se klientům věnuje psycholog, speciální pedagog, sociální pracovník, metodik prevence
- o vyšetření na PPP mohou požádat rodiče nebo zákonní zástupci dítěte, sám mladistvý, může jej doporučit či o něj požádat příslušný pedagog a ošetřující lékař
činnosti:
- vyšetřuje školní zralost
- zabezpečuje výchovu i vzdělávání dětí a mládeže s jakýmkoliv postižením
- posuzuje vhodnost integrace nebo zařazení do speciální školy
- zabývá se speciálními poruchami učení
Speciální pedagogické centrum:
- speciální školské zařízení, které se specializuje na určitý typ zdravotního postižení
- je zřizováno při speciálních státních i nestátních školách
- centrum poskytuje poradenské služby školám, ústavům, rodinám postižených dětí, orgánům státní správy i nejrůznějším institucím a sdružením podílejících se na péči handicapovaných
činnosti:
- rozhoduje o zařazení dítěte do integrovaného nebo speciálního zařízení
- provádí terénní depistáž
- eviduje klienty
- tvoří individuální vzdělávací plány pro tyto děti
Speciální pedagogická diagnostika:
- zkoumá průběh vývoje člověka
- nutný je individuální přístup
- poznatky slouží k výchově a vzdělávání jedinců
Dělení je dle typu postižení: somatopedická, psychopedická, surdopedická, logopedická, oftalmopedická, etopedická,…
Dělí se i podle věku: V raném předškolním věku, ve stáří,…
metody obecné:
- rodinná anamnéza
- osobní anamnéza
- anamnéza prostředí
metody speciální:
- pozorování
- metody explorační (rozhovor,…)
- diagnostické zkoušky (ústní, písemné, praktické zkoušky)
- testové metody (standardizované, nestandardizované)
- kasuistika (studium všech dostupných materiálů, jen pomocná metoda) atd.
hrubá a jemná motorika:
- hrubá= pohyby celého těla a velkých svalových skupin
- jemná= například pohyby rukou
lateralita- dominance jedné z mozkových hemisfér. To znamená upřednostňování jednoho z párových orgánů (ruka, noha,…)
Individuální vzdělávací plán- stanoví postup vzdělávání postiženého dítěte a nápravy zjištěných obtíží. Musí vždy vycházet z komplexní diagnózy. Měl by obsahovat: úpravy učební látky, vytyčení cílů apod.