Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Exkurze

Exkurze je organizační formou výuky, která probíhá zpravidla v mimoškolním prostředí a má přímý vztah k obsahu výuky. Převládá v ní názorná metoda a je zaměřena na přímé pozorování probíhajících jevů a procesů a na setkání s praktiky a odborníky určitého oboru.
Rysy exkurze
•    předvádění a pozorování objektu výuky v praxi - dovednost pozorování, dovednost rozpoznávání znaků jevů;
•    lepší porozumění probraným pojmům;
•    konfrontace teorie a praxe, motivace;
•    východisko pro další výklad.
Rozdělení exkurzí
•    tematická - exkurze zaměřená na jedno právě probírané téma;
•    komplexní - exkurze, při níž se studenti seznámí s problematikou celého předmětu či oboru (podnik, knihovna, ...);
•    exkurze do přírody, na výstavy, do muzeí, výroby, apod.;
•    úvodní (před tematickým celkem);
•    závěrečná (po tematickém celku).
Zásady pro přípravu a uskutečnění exkurze
•    výběr objektu v souladu s obsahem učiva, stanovení cíle, obsahu, rozsahu a organizace, zadání úkolů;
•    vyučovací hodina věnovaná přípravě exkurze včetně pokynů, pravidla chování, pravidla bezpečnosti práce;
•    přiměřená doba exkurze;
•    zhodnocení exkurze;
•    plánování v tematickém plánu.
6. Fáze výuky
MOTIVACE
•    vnitřní (silný impuls pro učební postoje studenta)
•    vnější (učením jsou uspokojovány jiné potřeby, původně s učením nesouvisející)
Druhy motivace
•    interakce mezi učitelem studentem;
•    aktualizace vhodných potřeb;
•    využívání působení odměn a trestů;
•    životní orientace studentovy osobnosti.
EXPOZICE
•    zprostředkování nových poznatků studentům;
•    vytváření pojmů;
•    vznik formálních vědomostí;
•    vytváření základů a východisek dovedností a návyků.
Expozice zahrnuje všechny způsoby a postupy, jimiž si studenti pod vedením učitele (řízení) osvojují učivo.
FIXACE
•    upevňování osvojených vědomostí, dovedností, návyků, postojů a přesvědčení (versus živelné poznávání);
•    nejčastěji se uskutečňuje formou opakování a cvičení;
•    křivka zapomínání, zpětná vazba.
Základní druhy opakování
•    prvotní - provádí se v plném rozsahu jako při jeho expozici, a to ihned po probrání učiva;
•    průběžné - výběrově se zaměřuje na obtížné partie učiva nebo na individuální nedostatky;
•    zobecňující - postihuje větší celky učiva, vyčleňuje podstatné učivo a zdůrazňuje mezipředmětové vztahy;
•    problémové - vyžaduje nadhled nad učivem, bývá spojeno s aplikací poznatků.
Realizaci fixačních přístupů ve výuce napomáhá psychologický přístup k učení, respektování zákonitostí paměti, křivky zapomínání, zákonů motivace apod.
DIAGNÓZA
•    soustavné sledování studentovy práce pomocí zpětné vazby;
•    zkoušení, prověřování, hodnocení.
Druhy diagnostikování
•    průběžné;
•    frontální;
•    individuální;
•    skupinové;
•    kolokvijní;
•    testování;
•    strojové.
Formy diagnostikování
•    ústní;
•    písemné;
•    grafické;
•    pohybové;
•    kombinované.
APLIKACE
•    používání získaných vědomostí, dovedností, ... v praxi;
•    vyvrcholení výuky v teoretické či praktické rovině.
Z gnozeologického hlediska praxe představuje poslední stupeň poznávacího procesu.