Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).
Druhy inteligence
Dělení dle Burta:
- verbální
- neverbální
Tři složky mnohafaktorové inteligence (dle Sternberga, vznik v 80. letech 20. století):
a) schopnost plánovat a řešit úkoly a problémy
b) schopnost řešit problémy na základě zkušeností
schopnost využívat vlastní zkušenosti tak, aby známé problémy řešil člověk rutinně a tak uvolnil kapacitu pro tvořivé řešení problémů nových
c) inteligence praktická, tzv. zdravý rozum; uplatnění v běžném životě
tzv. zdravý rozum založený na schopnostech, které se nikdy a nikde ve škole neučí, ale jsou důležité pro život
Inteligence komponentová. Tento model rozpracoval rovněž Sternberg:
Je založena na zpracování informací a pěti základních složkách inteligence, tzv. komponentech:
- metakomponenty = strategie řešení problémů
- výkonové komponenty = realizace plánů daných metakomponentami
- aktivizační komponenty = učení se novým informacím
- retenční komponenty = výbavnost informací
- transferové komponenty = přenos z jedné situace na druhou
Inteligence mnohočetná - sedm druhů (a více) dle Gardnera:
jedná se o jakousi vzpouru proti nadcnování jazykové a logicko-matematické inteligence v západní civilizaci. Gardner věří, že pojmenováním dalších druhů inteligence upoutá pozornost k dimenzím osobnosti, jako nadání pro tanec, hudbu, umění, drama, sociální vztahy a chápání druhých lidí.
Dělí je tedy na:
- jazyková, která se uplatňuje ve vyprávění, diskusích, debatách, veřejných vystoupeních, psaní esejů, čtení knih
- matematicko-logická, projevuje se schopností řešit logické hádanky a kvizy, hrát strategické hry (šachy) pracovat s vědeckými stavebnicemi, počítačovými programy
- prostorová, schopnost vytvářet a snadno chápat grafy, diagramy, schémata, mapy, filmy, ale také vybavovat si prostorové představy a operovat s nimi
- pohybová (tělesně kinestetická, pohybová), což se projevuje manuální zručností, při obsluze přístrojů, modelování, ve sportech
- hudební, projevuje se schopností rozlišovat přírodní zvuky, je patrná citlivost na lidský hlas, melodii, rytmus, zpěv a na hraní na hudební nástroj
- interpersonální, projevuje se ve skupinovém vyučování, hrách, soutěžích, soutěžích, projektech, sportech a společenských programech
- intrapersonální, projevuje se uvnitř člověka, jakýsi protiklad inteligence interpersonální
Dělení dle Cattella:
- fluidní (nebo také abstraktní, biologická nebo nativní) je založena na schopnosti řešit nové problémy, považována za vrozenou a také nezávislou na dřívějším učení, což znamená, že během lidského života se nevyvíjí, narozdíl od inteligence krystalické
- krystalická (nebo jinak také kulturní, konkrétní) má základ v kognitivních procesech získaných učením, na vědomostech a na schopnosti je využívat
Další inteligence:
Inteligence gnostická: klade si za cíl poznání pro poznání, nikoli jeho užitečnost. Opak praktické inteligence.
Inteligence hierarchická: termín se váže k předpokladu, že se inteligence skládá z obecné intelektové schopnosti a široké škály specializovaných schopností.
Inteligence osobního rozvoje: projevy v individuálním tempu učení, vlastními projekty, osobními plány, sebepoznáváním, meditací
Inteligence obecná: schopnost vyřešit situaci, pro níž nemáme dostatek zkušeností; nejvýrazněji se projevuje v abstraktních operacích se symboly.
Inteligence senzomotorická: ta je předpokladem k myšlení, pracuje pouze se skutečností, prostřednictvím vjemů a praktických činností; umožňuje úspěšnou činnost, nikoli pravé poznávání
Inteligence sociální: schopnost jednat s lidmi a tvořivě řešit mezilidské konflikty, její vysoký stupeň představuje tzv. sociální takt. Zahrnuje např. empatii. Specialisté jsou např. personalisté, sociální pracovníci, psychologové.
Inteligence speciální: Termín Spearmana, tzv. S-faktor ve dvoufaktorové teorii inteligence.
G-faktor zahrnuje řešení obecných problémů, S-faktor zahrnuje zvláštní schopnosti pro řešení speciálních problémů.
Inteligence zrakově prostorová: schopnost vnímat, chápat a vykládat zrakové a prostorové orientace.
Všeobecná teorie inteligence – inteligence triarchická (termín Sternberga)
Emoční inteligence
Přístup k žákům nadaným
Nadání = soubor vloh jako předpoklad k úspěšnému rozvíjení schopností.
Nadaný žák
Dítě obdařené výjimečnou schopností podávat mimořádné výkony intelektuální, fyzické či imaginativní. Žák s IQ přesahující 140 bodů.
Vyžaduje specifický přístup ve vzdělávání.
Nutnost nadání včas rozpoznat, podchytit a soustavně rozvíjet
Současné přístupy
Snaha postihnout nadanou osobnost v celém jejím rozsahu, tzv. multidimenzionální přístup.
Je to výsledek vzájemného působení osobnostních faktorů, výchovného prostředí a někdy i dalších proměnných jako např. štěstí nebo náhoda.
Přístupy ke studiu nadání
1) kognitivní přístup (pouze intelekt, poznávání)
2) osobnostně-vývojový přístup (multidimenzionální přístup)
3) sociokulturní přístup (vliv prostředí a kultury)
Péče o mimořádně nadané žáky
Ve světě: největší tradice péče o mimořádně nadané žáky je v USA, dále Austrálie, Nový Zéland, Izrael, Čína a další.
Evropa
- je díky své historii diferencovaná
- pozitivní stanovisko k identifikaci a vzdělávání: Velká Británie, Německo, Nizozemí
- pro tyto děti se překvapivě nevytváří programy ve Skandinávii
- v postkomunistických zemích teprve probíhá legislativní a pedagogický rozvoj
- celkově v Evropě probíhá spíše trend integrace, který upravuje legislativa.
V ČR
- tady řadíme také ZUŠ a víceletá gymnázia
- o legislativě a podrobnostech se ještě zmíním
- také u nás platí trend integrace.
Legislativa:
Základními dokumenty, ze kterých se v praxi „čerpá“ je Rámcový vzdělávací program Národního programu rozvoje vzdělávání v ČR. RVP vždy pro příslušné vzdělávání (předškolní, základní či gymnaziální), a Bílá kniha z roku 2001.
Vzdělávání o žáky mimořádně nadané je ukotveno i ve školském zákoně 561/2004, kde je poprvé vymezen pojem „mimořádně nadaný žák“
Ve vyhlášce 73/2005 se zmiňují podmínky identifikace mimořádně nadaných žáků, specifikuje se zde i péče o ně, nastiňují se osnovy a jejich další rozsah upravuje také individuální vzdělávací plán.
Kde se mohou nadané děti v ČR vzdělat a uplatnit:
Ve škole, zájmových kroužcích, mimoškolních aktivitách, soutěžích, na olympiádách, táborech, v korespondenčních seminářích.
Možnost a způsoby vzdělávání nadaných žáků
1) Acerelace vzdělávání
Je jakákoli forma vzdělávání nadaných žáků, je založená na zrychlení tempa při předávání nových informací a ovládání nových dovedností.
Zákon umožňuje: postupovat rychleji (předmětem nebo systémem)
začít vzdělávat dříve
2) Obohacování učiva
Prohlubování vzdělávacích programů o nové znalosti a schopnosti v jednotlivých předmětech.
Rozvoj myšlení tak, aby nadaní žáci pochopili širší rámec jednotlivých předmětů a lépe tak porozuměli souvislostem.
Zaměření na proces (rozvoj – JAK), obsah a produkt (výsledek, např. prezentace, nebo obraz)
3) Seskupování žáků
A) separační varianta – umožňuje intenzivní výuku homogenní skupiny žáků s ohledem na jejich schopnosti a výkon a zjednodušení přípravy výuky a pomůcek a zkvalitnění. Možná je také interakce mezi žáky podobných schopností a zájmů.
Nevýhoda: elitářství, nízká motivace/sebevědomí
B) integrační varianta
Možnosti běžné školy
Mimořádně nadané dítě může: začít dřív vzdělávání, nebo nastoupit do druhé třídy, či přeskakovat ročníky, nebo ukončit předmět dříve a také chodit na předmět na vyšší stupeň školy. Může také postupovat podle individuálního vzdělávacího plánu, vybrat si volitelné předměty.
Alternativní školy
- Waldorfská
- Montessoriovská
- Freinetovská
- Jenská
- Daltonská
Mimoškolní možnost vzdělávání
- rezidenční programy = letní programy a kurzy založené na principu obohacování (nabízí je často univerzity v USA).
- vzdělávání formou tutorského systému = dlouhodobá forma spolupráce se zkušeným dospělým který rozumí oblasti, korespondující se zájmem žáka.
Rozvoj: kognitivních schopností, sebedůvěra a sociálního porozumění.
- E-learning = pomocí informačních technologií.
Zásady pro učitele:
1) neslevit z náročnosti
2) nutnost přehledného učiva
3) nesmět autoritativně – bez možnosti dialogu se žákem – lpět na zažitých formulacích, uvedených v učebnicích
4) nutnost vyhledávat argumenty na vědecké bázi, které v diskusi obstojí, ne dohadovat se a domýšlet řešení, které si učitel neověřil
5) příprava odborná, ale i pedagogická a psychologická pro dosažení kreativního jednotného a demokratického edukačního procesu
6) nutnost kreativního jednání v jediném okamžiku
7) připuštění nedostatečné znalosti a následné dohledání nápravy v dostatečném dostudování (např. slíbíme odpověď v příští hodině)
8) nutnost zajímavé, efektivní výuky (pomocí počítače, demonstrací, konzultací, vědeckých projektů, aktualit, individuálního přístupu a konzultací) – nesmí dojít k útlumu zájmu žáka!
Přidala bych jednu důležitou věc jako zásadu číslo 9: MOTIVACE!!!
Vždy nutno také respektovat soulad mezi osnovami, obsahem učiva a charakteristikami nadaných žáků.
Literatura:
Průcha – Pedagogická encyklopedie
Hartl, Hartlová – Psychologický slovník
Hříbková – Základní témata problematiky nadaných
Hříbková – Nadání a nadaní
Mareš, Čáp – Psychologie pro učitele
Gardner – Dimenze myšlení
Škrabánková (Inteligence, talent a nadání jako atributy žáků v současném vzdělávacím systému) in Svobodová – Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí