Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Organizační forma výučování

Pojem organizační formy vyučování zahrnuje v praxi vyučovacího procesu jednotlivé uskutečňované a uskutečnitelné konkrétní způsoby jako je prostředí, ve kterém se vyučování uskutečňuje, časové formy organizace a organizace vzájemné součinnosti učitele a studentů.

Organizační formy vyučování dělíme podle různých kritérií:

    podle vztahu k osobnosti studenta (výuka individuální, skupinová, hromadná, ...);
    podle charakteru výukového prostředí a organizace práce (výuka ve třídě, v knihovně, exkurze, domácí úlohy, ...);
    podle délky trvání výuky (vyučovací hodina, dvouhodina, ...);
    podle míry povinnosti (povinné, nepovinné, volitelné, ...);
    atd.

Učitel volí organizační formu v závislosti na:

    cíli své práce;
    charakteru látky;
    připravenosti a specifických potřebách studentů i jejich individuálních zvláštnostech;
    možnostech, které má v dané škole k dispozici.

 Klasifikace organizačních forem výuky

A. Podle vztahu k osobnosti studenta

    výuka hromadná, kolektivní (práce učitele s celou třídou, různé typy vyučovacích hodin - motivační, výkladová, opakovací, zkoušecí, kombinovaného typu; samostatná práce studentů, ...);
    výuka skupinová (skupinové vyučování);
    výuka individuální (každý student má svého učitele);
    výuka individualizovaná (každý student pracuje podle svého programu, učitel tuto práci řídí; diferenciace).

B. Podle charakteru výukového prostředí a organizace práce

    výuka ve třídě (klasická třída s lavicemi, tabulí a další didaktickou technikou);
    výuka v odborné učebně (v knihovně, v počítačové učebně, v laboratoři, ...);
    výuka ve školní dílně či na pozemku (např. učební praxe);
    vycházka a exkurze (rozmanité náměty - muzeum, knihovny, firmy apod.);
    samostatná práce studentů (domácí úkoly, ročníkové práce, projekty, studentské soutěže).

C. Podle délky trvání

    základní výuková jednotka (klasická vyučovací hodina; zpravidla 45 minut);
    vícehodinová výuková jednotka (práce v terénu, v knihovně, školení, kurzy, vysokoškolské přednášky a semináře; např. 90 nebo 180 minut);
    zkrácená výuková jednotka (např. krátká instruktáž před exkurzí).