Tímto oborem se zabývá etopedie.
Dělení poruch chování:
- podle stupně společenské nebezpečnosti
- podle věku
- podle převládající složky osobnosti
- u dětí se syndromem LMD
Poruchy podle stupně nebezpečnosti:
- disociální chování (nespolečenské, nepřiměřené,… lži)- jedná se o vzdorovitost až neposlušnost
- asociální chování (v rozporu se společenskou morálkou- drogy, apod. Hlavně ubližuje sám sobě)- jedná se i o alkoholismus, gamblerství, toxikomanii,…
- antisociální chování (protispolečenské jednání- loupeže, sexuální poruchy, vandalství, vraždy,…)
Zařazení některých projevů není někdy zcela jednoznačné.
Poruchy z hlediska věku:
- za děti jsou považovány osoby od 6- 15ti let
- do 15ti let nejsou trestně odpovědné
Poruchy podle převládající složky osobnosti:
- osoby neurotické (vychováme si ho sami doma)
- osoby psychopedické (narodí se s tím)
- osoby sociálně nepřizpůsobitelné (bezdomovci, bývalí trestanci,..)
- osoby se sníženými rozumovými schopnostmi (obnažování se na veřejnosti)
Poruchy se syndromem LMD:
- musí jim člověk věnovat dostatečnou péči, aby se z nich nestali asociálové
Školská zařízení pro ÚV a OV (ústavní výchova, ochranná výchova)
Rozhodnutí soudu
Předběžné opatření
Diagnostický ústav ÚV a OV
Dětský domov ÚV Dětský domov se školou Výchovný ústav
Rodinného typu ÚV rodinného typu ÚV a OV
Do ÚV chodí děti, co se jim rodina zabila a oni jsou sami.
Do OV chodí děti, které mají problémy se zákonem.
Diagnostický ústav – úkoly
- diagnostické
- vzdělávací
- terapeutické
- navrhuje děti vhodné k osvojení nebo ke svěření do pěstounské péče