Aby smíšená hodina neměla stereotypní charakter, musí být posilována studentova aktivita - metoda problémového výkladu, heuristická metoda a také samostatná práce studentů. Vedle povahy výukové metody (sebevzdělávání - autodidakce) je to i organizační forma vyučování, co umožňuje učiteli vytvářet variabilně aktivizační charakter výuky.
Rysy samostatné práce:
• určitý stupeň nezávislosti na cizím ovlivňování;
• schopnost řešit nové úkoly, nové situace;
• používání vědomostí a dovedností v nových podmínkách;
• překonávání potíží a překážek;
• vlastní úsilí je nejdůležitější;
• těžiště ve fixační a aplikační fázi výuky, pro pokročilejší studenty zdroj nových informací při respektování zásady přiměřenosti.
Formy samostatné práce
• práce s učebnicí, pracovním sešitem, tabulkami, počítačem, doporučenou nebo vyhledanou literaturou, internetem;
• samostatné pozorování dějů včetně zpracování získaných poznatků;
• samostatná experimentální činnost včetně zpracování získaných poznatků;
• samostatné studium.
Postup při práci s učebnicí
• četba textu a jeho prostá reprodukce;
• četba textu a odpovědi na otázky;
• četba textu a vyhledání hlavních myšlenek;
• četba dvou různě koncipovaných obsahů a jejich srovnání;
• vysvětlení závěrů obsažených v textu;
• strukturní analýza a systematizace poznatků;
• vlastní stanovisko k obsahu, hodnocení;
• samostatné závěry, kritický přístup, rozvinutí myšlenek.
Skupinová výuka
Práce studentů ve skupinách umožňuje, na rozdíl od tradiční hromadné výuky, spolupráci studentů, jejich diferenciaci a individualizaci, aniž se narušují cíle demokratické školy.
Rysy skupinové výuky
• 3-5 členné pracovní skupiny studentů - skupiny stálé, variabilní, homogenní, heterogenní; partnerská skupina (předstupeň);
• společná práce všech členů skupiny;
• podstatou jsou sociální vztahy mezi studenty - tyto vztahy vyžadují řízení v sociálním vývoji studentů při dlouhodobé spolupráci členů skupiny;
• řešení stejného úkolu nebo různých úkolů;
• důležitá je role vedoucího skupiny.
Fáze skupinové výuky
• úvodní fáze: v rámci hromadné práce rozhovor k úkolům, způsobu práce; přidělení úkolu jednotlivým skupinám učitelem;
• práce ve skupinách: rozdělení práce ve skupině podle zájmu a schopností;
• závěrečná fáze: v rámci hromadné práce třídy posouzení výsledků, zhodnocení.
Struktura vyučovací hodiny při skupinové práci - možná varianta
• zahájení (běžné, oznámení programu);
• navození hlavního úkolu vyučovací hodiny - vytvoření problémové situace, motivace;
• formulace úkolu skupinám - zadání (různé způsoby), instrukce, vymezení času;
• samostatná práce ve skupinách, učitel sleduje;
• závěrečná společná diskuse - prezentace výsledků;
• zhodnocení práce skupin;
• systematizace poznatků, doplnění, zápis.
Možnosti ve výuce
• skupinové pokusy (pozorování, popis, vysvětlení);
• diskuse demonstračního pokusu;
• řešení náročnějších úloh včetně úloh problémových;
• příprava referátu - např. na téma využití v praxi;
• probírání nového učiva - práce s učebnicí podle návodu.