Snahy o smíření s monofyzity trvaly dál i v 7.století; patriarcha Sergius začal učit, že v Kristu je jen jedna energie; s tímto neuspěl a tak začal říkat, že v Kristu je jen jedna vůle (monoteletismus). Proti tomuto vystoupil Maxim Vyznavač (ten ale v první fázi tomuto monoteletismu „naletěl“):
Ale pak obhajuje 2 vůle v Kristu: modlitba v Getsemanech („ne má, ale tvá vůle se staň“):
Poslušnost zjevuje identitu Ježíše
Byzantský císař vydal prohlášení (typos), že se nesmí hovořit o dvou vůlích v Kristu; ale Maxim Vyznavač a papež Martin I. uspořádali synodu, kde mluvili o dvou vůlích v Kristu. Byzantský císař je za to poslal do vyhnanství.
Pak byl v r. 680 svolán koncil do Konstantinopole (třetí), který vlastně převzal učení od Maxima Vyznavače o dvou vůlích (lidské a božské) v Ježíši Kristu.
2. Nicejský koncil (8.století – asi r. 787)
problém obrazoborectví; jestli jsou dobré obrazy, na kterých je zobrazován Kristus, svatí atd. Ano – ikona je zobrazením toho, kdo je na ní, neklaníme se nebo neuctíváme obraz, ale toho, koho představuje.
Žádné komentáře:
Okomentovat