Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

narušená komunikační schopnost- logopedie

Sociální komunikace:
-    verbální komunikace (mluvená, písemná)- slouží k věcnému sdělení. Má sociální relevanci (můžeme odhadnout IQ člověka)
-    komunikace činem (to, jaký máme přístup je člověku)
-    neverbální komunikace (slouží k vyjadřování emocí, vůle, postojů)
    mimika
    gestikulace
    posturologie (pohyb a držení těla)
    zrakový kontakt
    úprava zevnějšku
    chronemika (zacházení s časem)
    paralingvistické prostředky (hlas a jeho barva, melodie, tón,…)
    proxemika (vzdálenostní zóny)
o    veřejná (2m a více)
o    společenská (120cm- 2m)
o    osobní (60cm-120cm)
o    intimní (do 60cm)

Jazykové roviny řeči:
-    gramatická - správnost vyslovování
-    lexikální - úroveň slovní zásoby (aktivní + pasivní slovní zásoba)
-    zvuková - fonetická
-    pragmatická - zahrnuje všechny 3 roviny i s neverbální komunikací a zapojením komunikace

Narušená komunikační schopnost:
-    některá rovina (několik rovin) působí rušivě ke komunikačnímu záměru:
    jakákoliv rovina
    verbální + neverbální komunikace
    mluvená + gramatická forma komunikace
    expresivní (verbální produkce) i receptivní složka komunikace (porozumění)

Klasifikace narušení komunikační schopnosti:
-    narušení vývoje řeči (opožděná vývojová dysfáze)
-    získaná orgánová nemluvnost (afázie) – může být i po úrazech mozku hlavně v dospělosti
-    získaná psychogenní nemluvnost (mutismus)- oněmění. To vzniká na základě nějakého velkého stresu. Většinou je selektivní- nemluví pouze s jedním člověkem.
-    narušení zvuku řeči:
    huhňavost
o    otevřená- všechny hlásky jsou nosem
o    zavřená- jako při rýmě
    palatolalie- objevuje se při rozštěpech patra



-    narušení plynulosti řeči:
    breptavost- člověk drmolí a my mu nerozumíme. Přidává se k tomu i dezorientace myšlení.
    koktavost
-    narušení článkování řeči:
    dyslalie
o    ráčkování- rotacismus (rotacismus bohemicus)
o    šišlání- sygmatismus
    dysartrie- po úrazech nejčastěji u dětí s mozkovou obrnou. Jde o neschopnost zkoordinovat řeč.
-    narušení grafické stránky řeči
-    poruchy hlasu
-    kombinované vady a poruchy řeči
-    symptomatické poruchy řeči- přidružuje se k dalšímu typu postižení. Často bývá spojena s dětskou mozkovou obrnou. Většinou ti, co jsou postiženi jako mozkově, tak sluchově mají huhňavost. Jedná se také o zrakově postižené jedince nebo o jedince s artismem.

Logopedická intervence:
-    V ČR se vyskytuje ve třech horizontech:
    MŠMT
    MZ
    MPSV  

-    ve všech těchto horizontech se musí zákonitě nacházet:
    logoped (zabývající se i surdopedií)
    klinický logoped (praxe s atestací a pracuje ve zdravotnictví)
    logopedický asistent (bc. asistent se zaměřením na surdpedii)
    logopedický preventista (střední škola + logopedický kurz)
    sociální pracovník

-    systém vzdělávání:
    MŠ logopedická
    ZŠ logopedická
    Integrace
    SPC pro žáky s vadami řeči