Sociální komunikace:
- verbální komunikace (mluvená, písemná)- slouží k věcnému sdělení. Má sociální relevanci (můžeme odhadnout IQ člověka)
- komunikace činem (to, jaký máme přístup je člověku)
- neverbální komunikace (slouží k vyjadřování emocí, vůle, postojů)
mimika
gestikulace
posturologie (pohyb a držení těla)
zrakový kontakt
úprava zevnějšku
chronemika (zacházení s časem)
paralingvistické prostředky (hlas a jeho barva, melodie, tón,…)
proxemika (vzdálenostní zóny)
o veřejná (2m a více)
o společenská (120cm- 2m)
o osobní (60cm-120cm)
o intimní (do 60cm)
Jazykové roviny řeči:
- gramatická - správnost vyslovování
- lexikální - úroveň slovní zásoby (aktivní + pasivní slovní zásoba)
- zvuková - fonetická
- pragmatická - zahrnuje všechny 3 roviny i s neverbální komunikací a zapojením komunikace
Narušená komunikační schopnost:
- některá rovina (několik rovin) působí rušivě ke komunikačnímu záměru:
jakákoliv rovina
verbální + neverbální komunikace
mluvená + gramatická forma komunikace
expresivní (verbální produkce) i receptivní složka komunikace (porozumění)
Klasifikace narušení komunikační schopnosti:
- narušení vývoje řeči (opožděná vývojová dysfáze)
- získaná orgánová nemluvnost (afázie) – může být i po úrazech mozku hlavně v dospělosti
- získaná psychogenní nemluvnost (mutismus)- oněmění. To vzniká na základě nějakého velkého stresu. Většinou je selektivní- nemluví pouze s jedním člověkem.
- narušení zvuku řeči:
huhňavost
o otevřená- všechny hlásky jsou nosem
o zavřená- jako při rýmě
palatolalie- objevuje se při rozštěpech patra
- narušení plynulosti řeči:
breptavost- člověk drmolí a my mu nerozumíme. Přidává se k tomu i dezorientace myšlení.
koktavost
- narušení článkování řeči:
dyslalie
o ráčkování- rotacismus (rotacismus bohemicus)
o šišlání- sygmatismus
dysartrie- po úrazech nejčastěji u dětí s mozkovou obrnou. Jde o neschopnost zkoordinovat řeč.
- narušení grafické stránky řeči
- poruchy hlasu
- kombinované vady a poruchy řeči
- symptomatické poruchy řeči- přidružuje se k dalšímu typu postižení. Často bývá spojena s dětskou mozkovou obrnou. Většinou ti, co jsou postiženi jako mozkově, tak sluchově mají huhňavost. Jedná se také o zrakově postižené jedince nebo o jedince s artismem.
Logopedická intervence:
- V ČR se vyskytuje ve třech horizontech:
MŠMT
MZ
MPSV
- ve všech těchto horizontech se musí zákonitě nacházet:
logoped (zabývající se i surdopedií)
klinický logoped (praxe s atestací a pracuje ve zdravotnictví)
logopedický asistent (bc. asistent se zaměřením na surdpedii)
logopedický preventista (střední škola + logopedický kurz)
sociální pracovník
- systém vzdělávání:
MŠ logopedická
ZŠ logopedická
Integrace
SPC pro žáky s vadami řeči